Achtergrond informatie
Kasteel Doorwerth
Doelstelling Concours
Sponsors en donateurs
CV’s van projectgroepleden, jury en repetitoren
Terug naar welkomstpagina
Kasteel Doorwerth.
Kasteel Doorwerth is de mooiste waterburcht in Nederland. Het ligt in de uiterwaarden van de Nederrijn tegen de heuvels van de Veluwezoom. Al in het jaar 1260 kreeg het aandacht. Het houten kasteel van heer Berend van Dorenweerd werd in dat jaar in brand gestoken om ‘roofzuchtige praktijken’ te stoppen. Inmiddels kent het kasteel een lange en indrukwekkende geschiedenis.
Het gebouw vormt een aaneenschakeling van uitbreidingen, verval en herstel, maar ook van voortdurende wisselingen van eigenaar door de eeuwen heen.
Na de Slag om Arnhem (september 1944) lag het maanden onder vuur. Het leek zelfs onherstelbaar verwoest. Toch richtte het kasteel zich weer op! In pakweg dertig jaar werd het schitterend in oude glorie hersteld. En in het jaar 2010 werd het 750–jarig bestaan gevierd. Kasteel en landgoed stralen nu een adembenemende 17e-eeuwse sfeer uit.
Kasteel Doorwerth is sinds eind jaren zestig eigendom van de Stichting Vrienden Geldersche Kasteelen De vereniging ‘Kasteel Doorwerth’ heeft als voornaamste doel: bevordering van de welstand van het kasteel. Het Concours Kasteel Doorwerth 2013 draagt bij aan deze doelstelling.
De Culturele Stichting Heerlijckheid Doorwerth organiseert vier keer per seizoen klassieke concerten in de Ridderzaal van het kasteel. In het kasteel zijn drie musea gevestigd. Deze organiseren regelmatig tentoonstellingen.
Doelstellingen Concours Kasteel Doorwerth 2013
Het concours onderscheidt zich van andere manifestaties door de combinatie van een regionaal openbaar concours en openbare masterclasses op een zeer unieke historische locatie.
Drie doelstellingen
Het eerste doel komt overeen met dat van de vereniging ‘Kasteel Doorwerth’, te weten: de aandacht van een breed lokaal en regionaal, jong en oud publiek te vestigen op de culturele mogelijkheden van deze unieke locatie in de regio.
Het tweede doel is om jonge professionals en goede amateurs, primair uit de regio maar ook landelijk, de gelegenheid te bieden hun talenten door een gekwalificeerde jury te laten beoordelen en deze, op een unieke en sfeervolle locatie, aan een breed lokaal en regionaal publiek te tonen.
Het derde doel is de deelnemers, in een competitiesfeer en door de tijdens het concours te geven masterclasses , een stimulans te bieden hun muzikale talenten verder te ontwikkelen.
Sponsors
Curricula vitae projectgroepleden, jury en repetitoren*
Projectgroep- en juryleden*
drs. Irene van der Horst-Tacq (voorzitter projectgroep) heeft als directeur van University Enterprise Training Partnership-Zuid Nederland ruime ervaring met opzet, uitvoering en begeleiding van grote projecten, met name voor de Europese Commissie. Mede hierdoor is zij als expert betrokken bij het beoordelen van internationale projecten van het Europese Leonardo da Vinci-Programma. Haar kracht is het bij elkaar brengen van partijen voor het bereiken van een gezamenlijke doelstelling. Zij is daarnaast penningmeester van de vereniging ‘Kasteel Doorwerth’ en belast met de organisatie van culturele activiteiten. Waarom dit project: gedurende haar hele carrière is het haar drijfveer geweest om jong veelbelovend talent een podium te geven. De unieke locatie Kasteel Doorwerth, de professionals van ArtEZ, de ervaring van de Culturele Stichting Heerlijckheid Doorwerth en gedrevenheid van de leden van de projectgroep vormen de basis voor een onverwachte culturele manifestatie.
drs. Lydia Jongkamp-Draaisma, (secretaris projectgroep) was stafmedewerker bij het College voor ziekenhuisvoorzieningen met als primaire taak het doen van onderzoek naar de optimale landelijke spreiding van specialismen, bijzondere verpleeg- en behandelafdelingen en dure apparatuur over de ziekenhuizen. Vervolgens was zij beleidsmedewerker bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, waar zij vooral was gericht op de interne samenhang, reorganisatie en opzet en uitvoering van het kwaliteitsbeleid. Nu is zij voorzitter en programmeur van de Culturele Stichting Heerlijckheid Doorwerth, een stichting die klassieke concerten van niveau op Kasteel Doorwerth organiseert. Gegeven de professionaliteit en het enthousiasme van de projectgroepleden werkt zij graag mee aan de organisatie van dit zangconcours, een nieuw evenement in deze regio.
Carine van Ketwich Verschuur-van Houten, (lid van de project-groep) kasteelbeheerder Kasteel Doorwerth, Geldersch Landschap en Geldersche kasteelen, regio West Gelderland is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van Kasteel Doorwerth: financiën, administratie, personeelsbeleid, organisatie van publieksevenementen, zoals open dagen en tentoonstellingen op en rond het kasteel. Carine over Concours Kasteel Doorwerth: “Het is een superleuk en uniek project. De samenwerking vanuit de verschillende achtergronden en (persoonlijke) ervaringen is voor mij enerverend en leerzaam. Ik vertrouw er op, dat dit tot een verrassend resultaat zal leiden.”
Thomas Peters (lid projectgroep en voorzitter jury) studeerde klassiek piano aan het conservatorium van Arnhem en vervolgde zijn opleiding met de studie hoofdvak muziektheorie. Vele jaren gaf hij les op muziekscholen en was hij kerkorganist. Sinds 1992 is hij docent muziekgeschiedenis en muziektheorie aan het ArtEZ-conservatorium. Daarnaast geeft hij muziekcursussen, lezingen, concertinleidingen en ensemblecoaching. Als uitvoerend pianist werkte hij aan vele muziekuitvoeringen mee. Met veel plezier zet hij zich op dit moment in voor een bijzonder muziekproject dat in najaar 2013 zal gaan plaatsvinden: het Concours Kasteel Doorwerth 2013.
Ernst Daniël Smid (jurylid en docent masterclasses) studeerde aan het Amsterdams conservatorium. Hij vertolkte grote operarollen, zoals Mefisto in Faust, Germont in La Traviata en Figaro in Le Nozze di Figaro. Hij had engagementen bij de operahuizen van Mannheim, Wuppertal, Belfast, Carnegie Hall, Opera Forum en De Nederlandse Opera en speelde rollen in diverse musicalproducties. In 1992 werd een solo-cd met Nederlandstalige chansons en liederen uitgebracht. Hiervoor ontving hij de zilveren harp. In maart 2005 kwam een cd uit met Nederlandstalige luisterliedjes. Sinds 1998 presenteert hij radio- en televisieprogramma’s. Vanaf begin 2006 toerde hij door het land met zijn derde theaterprogramma. Vanwege het grote succes maakt Ernst Daniël Smid met de 3 baritons (met Henk Poort en Marco Bakker) in 2008 opnieuw een theatertournee; deze werd afgesloten in Koninklijk Theater Carré. In 2008 is hij benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Rob Vermeulen (jurylid) studeerde zowel koor- en orkestdirectie als schoolmuziek aan de conservatoria van Arnhem en Rotterdam. Naast zijn studie nam hij deel aan meestercursussen o.a. John Elliot Gardiner, in samenwerking met The Monteverdi Choir en The English Baroque Soloists. Ook werkte hij samen met het Nederlands Kamerkoor onder begeleiding van Uwe Gronostay. In 1996 nam hij deel aan de Kirill Kondrashin-masterclass voor orkestdirigenten. Hij is vaste dirigent van het Radboud Bachkoor en artistiek leider en dirigent van het Nederlands Concert Koor. Daarnaast is hij dirigent en artistiek leider van enkele kamerkoren, waaronder Musica Vocale in Wageningen en het Oost-Nederlands Kamerkoor in Doetinchem. Met het Projectkoor Utrecht maakt Rob Vermeulen jaarlijks radio-opnamen voor diverse omroepen. Sinds 2001 leidt hij het Projectorkest Utrecht. Hij doceert koordirectie als hoofdvakdocent en vakdocent aan de conservatoria van respectievelijk Utrecht en Arnhem.
Elena Vink (lid van de projectgroep en jurylid) ontving haar zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze met onderscheiding afstudeerde. Ze is prijswinnaar van diverse nationale en internationale concoursen. Als operazangeres werkte ze met gerenommeerde dirigenten en zangers in operahuizen als Nederlandse Opera, Bastille, het Brooklyn Theatre, Unter den Linden e.a. Haar repertoire bevat o.m. Ravel’s l’enfant et Les Sortilèges, Lucia in Donizetti’s Lucia di Lammermoor, Oscar in Verdi’s Un Ballo in Maschera, Konstanze in Mozart’s die Entführung aus dem Serail, Tilda in Verdi’s Rigoletto, Euridycée in Offenbach’s Orphée aux Enfers, Cunegonde in Bernstein’s Candide. Op dit moment is zij docent zang aan het ArtEZ-conservatorium. Elena was de maximum periode van drie jaar commissielid van het Prins Bernard Cultuur Fonds om aanvragen te beoordelen. Het concours staat ook open voor zangers zonder conservatoriumopleiding; voor deze zangers is dit een unieke kans zich te laten horen, voor mij in het bijzonder om uit te kijken naar het talent dat daar tussen zal zitten.
Repetitoren
Wouter Munsterman studeerde aan het ArtEZ conservatorium bij Fred Oldenburg. Daarna zette hij zijn studie voort aan de Messiaen Academie bij Marien van Nieukerken. Zijn masterstudie stond in het teken van zangbegeleiding en kamermuziek. Tijdens zijn masterstudie werd hij geselecteerd voor een stage aan het Mozarteum als repetitor aan de zangafdeling. Wouter volgde masterclasses bij Rudolf Jansen, Konrad Richter, Meinhard Kraak en Breda Zakotnik. Op het Euregio zang-concours te Terborg won hij de Begeleidersprijs. Wouter was werkzaam als repetitor bij verscheidene operaproducties. Zo speelde hij in reproducties van de Nationale Reisopera, waaronder: die Entführung aus dem Serail van Mozart en Les Contes d’ Hoffmann van J. Offenbach. Voor het Dorset Opera Festival speelde hij Les Pêcheurs de Perles van G. Bizet. Hij speelde ook producties bij het Nederlands Symfonieorkest (voormalig Orkest van het Oosten). Op dit moment is hij verbonden als repetitor aan de zangafdeling van ArtEZ-conservatorium.
Heleen Vegter, pianiste, studeerde in 2010 af aan de masteropleiding tot uitvoerend musicus in Arnhem, met als specialisatie liedbegeleiding. Zij volgde hoofdvaklessen bij Frank van de Laar, met daarnaast hoofdvakles van Marjès Benoist, Frank Peters en Kelvin Grout, een specialist op het gebied van liedbegeleiding. Met sopraan Merel Kriegsman nam zij deel aan de liedklas van Marien van Nieukerken met diverse gastdocenten. Voor haar masterresearch deed zij onderzoek naar Frauenliebe und Leben van Robert Schumann. Masterclasses volgde zij onder andere bij Muza Rubakyte, Ronald Brautigam, Igor Roma, Patricia de la Vega en Idil Biret. De afgelopen jaren deed zij o.a. mee op het Bartokfestival in Hongarije, Stiftfestival in Oldenzaal en Weerselo en Festival Zwart in Zwolle. Met o.a. Joep van Geffen en Tenar van Kooten Niekerk voert zij op projectbasis mini-opera’s uit met diverse bekende aria’s, duetten en trio’s. Verder werkt zij samen met Daniël Hermán Mostert, bariton, Maria Joao Carmen, mezzo, en Elske ter Lindert, sopraan. Zij werkt regelmatig als repetitor voor diverse zangdocenten en -opleidingen.
Referenten*
Ella Hueting,
Artez-hogeschool voor de kunsten in Arnhem, directeur afdeling muziek
Drs Jeanine Perryck,
Aandachtsgebieden visie, evaluatie, beleid en fondsenwerving Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen
* Allen in alfabetische volgorde