Vereniging

De vereniging

Kasteel Doorwerth is de mooiste waterburcht in Nederland.
Het ligt in uiterwaarden van de Nederrijn, tegen de heuvels van de Veluwezoom. Al in het jaar 1260 kreeg het aandacht. Toen werd het houten kasteel van heer Berend van Dorenweerd namelijk in brand gestoken om ‘roofzuchtige praktijken’ te stoppen. Tja, zo ging dat in die tijd. Kasteel Doorwerth kent inmiddels een lange en indrukwekkende geschiedenis. Het vormt een aaneenschakeling van uitbreiding, verval en herstel. Maar ook van voortdurende eigenaarwisselingen door de eeuwen heen. Na de Slag om Arnhem (september 1944) lag het maanden onder vuur. Het leek zelfs onherstelbaar verwoest. Toch richtte het kasteel zich weer op! In pakweg dertig jaar werd het kasteel schitterend en in oude glorie
hersteld. En in het jaar 2010 vierde het prachtige kasteel nog het 750-jarig bestaan. Kasteel en landgoed stralen nu een adembenemende 17e eeuwse sfeer uit. In het kasteel zijn drie musea gevestigd. Het geheel is eigendom van Stichting Vrienden der Geldersche Kasteelen.

Wat doet de vereniging?
Een bijdrage leveren aan investeringen, zoals de restauratie van de kasteelklok, de herinrichting van zalen, de bouw van een bijenstal, de aanschaf van een 18e eeuwse kaart van Landgoed Doorwerth, de aanschaf van een piano voor het kasteel en de aanschaf van deze kroonluchters in de Ridderzaal. De vereniging steunt de Stichting Vrienden der Geldersche Kasteelen bij de realisering van bijzondere projecten in en om het kasteel. Maar ook voor haar eigen leden organiseert zij culturele activiteiten. Van een heuse Midwinterbijeenkomst met de jaarvergadering, tot een jaarlijkse dagexcursie naar historische steden als Elburg en Ravenstein en kastelen als Nederhemert en Anholt.